Gebruiksvriendelijk
NIVO is een zeer gebruiksvriendelijke IDM-oplossing. Door de duidelijke vormgeving en structuur, is het aantal vragen voor ondersteuning minimaal. Dat is belangrijk, want jouw school moet steeds meer taken vervullen binnen hetzelfde budget. Bij de installatie van NIVO ervaar je direct hoe gebruiksvriendelijk onze turnkey IDM-oplossing voor het onderwijs is. Alle te nemen stappen staan namelijk overzichtelijk op een menukaart aangegeven. Denk hierbij aan naamgeving, accounts, mailboxen en groepen, soorten groepen en ook wachtwoordbeleid. Samen met je ICT-afdeling lopen we deze lijst door. Hierdoor sluit NIVO exact aan op jouw situatie.
Gebruikers definiëren
De eerste stap in een Identity Management systeem is het vaststellen van de identiteit van gebruikers. Wie mag toegang tot welke gegevens hebben? Met NIVO zijn tijdrovende procedures voorbij, want het systeem filtert zelf een vaste set gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Deze informatie wordt vervolgens omgezet in identiteiten voor medewerkers, leerlingen en ouders. Bovendien maakt het systeem automatisch gebruikersgroepen aan. De basis hiervan is de indeling van klassen, functies, categorieën en locaties zoals in het leerlingvolgsysteem staat. NIVO bewaakt ook automatisch het opschonen van verlopen gegevens. Dus je hebt geen omkijken meer naar de inlog van bijvoorbeeld eindexamenkandidaten en oud-medewerkers.
Windows Omgeving
De gebruiksvriendelijkheid van NIVO stopt niet bij het vaststellen van gebruikers. Het Identity Management systeem plaatst daarna namelijk alle identiteiten vanzelf als gebruiker in de Active Directory. Hierbij worden de gebruikers ook ingedeeld in groepen op basis van klassen, lessen en categorieën (naar keuze). De mailboxen maak je automatisch aan in Microsoft Exchange, GroupWise, Office 365 of Google Apps Modules. De medewerkers van de school, eventueel leerlingen of zelfs ouders krijgen vervolgens een Windows directory.
Gebruikersportaal
Jij kent vast wel iemand die regelmatig zijn of haar wachtwoord vergeet. Vervolgens moet de ICT-helpdesk, de administratie of conciërge deze gebruiker uit de brand helpen. Wanneer je NIVO implementeert, is dat verleden tijd. Want de gebruiker reset of wijzigt zelf het wachtwoord via het webgebaseerde gebruikersportaal. Hiervoor zijn verschillende controleprocedures mogelijk. Denk hierbij aan ‘geheime vragen’ tot een SMS of smartphone-app. In het portaal vinden eindgebruikers ook de procedure voor het veilig activeren van hun account bij het eerste gebruik. (2 Factor Authenticatie). Dit vindt plaats op basis van een automatisch gegeneerde e-mail of brief. Het onveilig versturen van wachtwoorden naar hotmail- of gmail-accounts is daarmee verleden tijd. Kortom, het gebruiksvriendelijke NIVO zorgt voor minimaal gebruikersbeheer, een adequate beveiliging en maximale tijdwinst voor jouw ICT afdeling.
Controle gegevens
Wil jij weten welke wijzigingen op een identiteit hebben plaatsgevonden. En wat het resultaat van deze aanpassingen is? Door middel van NEAT, een eenvoudige en heldere webinterface binnen NIVO, krijg je snel antwoord. Geen gevreesde black box, maar een transparant en gebruiksvriendelijk Identity Management Systeem voor het voortgezet onderwijs. Voor beheerders is er een mogelijkheid om in NEAT (NIVO Early Administration Tool) een 2e factor als optie in te stellen. Allemaal om de veiligheid van jou en je school te waarborgen.
Modulaire opzet
Zoals eerder gezegd, is NIVO modulair opgezet. NIVO Basis bestaat uit een selfservice portaal en online beheerapplicatie (NEAT), een koppeling met je schooladministratie en een Active Directory. Naast NIVO Basis, die altijd nodig is, kunnen additionele systemen worden ontsloten via de ELO It’s Learning Module zoals de Cloud Module Office 365 en Google apps. De Single Sign On Module via Microsoft Entra verbetert de gebruikerservaring.
Meer weten?
Wil je snel meer weten over onze flexibele Identity Management software voor scholen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op. Want dan vertellen wij je graag alles over de mogelijkheden binnen jouw onderwijsinstelling. Indien gewenst brengen wij je ook in contact met een school waar NIVO al is geïmplementeerd. Zo hoor je ook de ervaringen van een gebruiker.